TROOST VOOR VANDAAG, HOOP VOOR MORGEN!

Als je deze Bijbeltekst leest “En weet dit: dat er in de laatste dagen zware tijden aan zullen breken” kan de moed je in de schoenen zakken. Want ja, we leven in deze zware tijden waarover Paulus schreef in 2 Timotheüs 3:1-5. Wetteloosheid, bedrog en geweld kenmerken onze tijd. We zien uitingen van kwaad die ons voorstellingsvermogen vér overtreffen. Oorlogen en de dreiging van nucleaire oorlogsvoering, maar ook angst en leugens, vullen de nieuwsberichten.

Wat geeft ons hoop te midden van de waan van alle menselijke chaos om ons heen? Is dat niet de komst van Jezus Christus die ons verzekert van Zijn soevereine controle over alle waanzin van onze tijd? Hoewel onze verwachting is dat we Hem in de lucht gaan ontmoeten tijdens de opname, is het Zijn wederkomst op de Olijfberg die een glorieuze climax garandeert voor de chaotische geschiedenis van de mensheid.

Tussen de opname en Jezus’ terugkeer aan het einde van de grote verdrukking, zal het leven op deze planeet nog verraderlijker, bedrieglijker, gewelddadiger, dodelijker en kwaadaardiger worden. Jezus Christus zal echter een einde maken aan dit alles bij Zijn terugkeer op de aarde. Hij zal de antichrist tenietdoen door Zijn verschijning (2. Thessalonicenzen 2:8) en daarna een periode van duizend jaar van rechtvaardigheid en vrede op aarde vestigen.

De glorieuze komst van Christus

Hoeveel troost kun je putten uit wat er komen gaat? Er zal geen troost zijn, als je kijkt naar de zware tijden! Troost kunnen we alleen putten uit de Bron van het leven zelf. In Gods Woord sluit Paulus af met “troost elkaar met deze woorden”. Welke woorden staan daarvoor? Dat zijn de welbekende woorden uit 1 Thessalonicenzen 4:16-17:  “Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.”  Voor altijd! Geen zware tijden meer, geen lijden, zorgen of verdriet! Wat een troost kunnen we putten uit deze woorden!

De wederkomst

En dat niet alleen. Ook de wederkomst, wanneer Jezus Christus terugkeert naar deze aarde, zal onbeschrijfelijk spectaculair zijn. Een omschrijving met woorden als triomfantelijk, krachtig en magnifiek passen bij wat de Bijbel onthult over Zijn terugkeer. Openbaring 19:11-16 beschrijft het als een majestueuze processie zoals de wereld nog nooit eerder heeft gezien:

En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid en Zijn ogen waren als een vuurvlam en op Zijn hoofd waren vele diademen. Hij had een Naam, die opgeschreven was, en die niemand kent dan Hijzelf. En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn Naam luidt: Het Woord van God. De legers in de hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed in fijn linnen, wit en smetteloos. En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de grimmige toorn – van de almachtige God. Er stond op Zijn bovenkleed en op Zijn dij deze Naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heren.

Bevrijding

Wat een bevrijdend moment in de wereldgeschiedenis zal dit zijn. Openbaring 20:1-10 onthult Zijn heerschappij over alle naties, waar momenteel de “vorst van de macht van de lucht” (Efeze 2:2) regeert via zijn handlangers. Tijdens Jezus Christus Zijn heerschappij zal onze tegenstander opgesloten blijven, niet in staat om de wereld op welke manier dan ook te beïnvloeden. De grootste hoop en troost van alle tijden is het moment van zijn ondergang (Openbaring 20:10).

Het verhaal in Openbaring 19:11-20:4 overtreft onze stoutste verwachtingen. Wat zullen we ervaren als we op witte paarden achter onze Redder rijden terwijl Hij triomfantelijk door de lucht naar de aarde gaat? En het goede nieuws stopt daar niet; we zullen duizend jaar lang regeren samen met onze Heer (Openbaring 2:26-27, 5:9-10).

De wederkomst van Christus zal de grote finale van de menselijke geschiedenis markeren en de start van het grootste koninkrijk dat de wereld ooit heeft gekend. Jezus gaf Zijn eigen beschrijving van Zijn spectaculaire terugkeer naar de aarde in Mattheüs 24:30:

“En dan zal aan de hemel het teken van de Zoon des mensen verschijnen; en dan zullen al de stammen van de aarde rouw bedrijven en zij zullen de Zoon des mensen zien, als Hij op de wolken van de hemel komt met grote kracht en heerlijkheid”.

Als er geen Bijbelse profetieën waren

Als we niets wisten van Bijbelse profetieën en onze hoop niet stellen op de spoedige komst van Jezus Christus, kunnen we gemakkelijk toegeven aan de paniek die in onze wereld heerst. Maar we weten: hoe donker en chaotisch deze wereld ook wordt, Jezus Christus heeft het laatste woord. Globalisten zullen er in slagen de “Great Reset” of het koninkrijk van de antichrist te bewerkstelligen, maar Jezus gaat hun rijk vernietigen.

Er is een troostrijke, hoopvolle toekomst. Ook voor jou! Laat je niet op dit punt op het verkeerde been zetten. De opname zal spoedig zijn, wat er ook verkondigd wordt. Weet dat ons burgerschap in de hemelen is, vanwaar wij ook onze Zaligmaker verwachten (Filippenzen 3:20). In de tussentijd mogen we bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig leven, terwijl wij de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus verwachten (Titus 2:12-13).

Bron: Jonathan Brentner